Ceremonieel eerbetoon

3 december 2014
admin

In navolging van de RAF, die nog wel eens iets met vlagvertoon onderstreept, is ook bij de SAR, na de invoering van de AB 412, besloten het vliegen met vlaggen in te voeren. En de reactie daarop is opmerkelijk; veelal vindt men een fly-pass met enkele vlaggen onder de heli aan het eind van een redding demonstratie indrukwekkender dan de hele demo daaraan voorafgaand!

Om een dergelijk iets te kunnen realiseren moeten aan een paar randvoorwaarden worden voldaan; bij het vliegen met de vlaggen moet de maximumsnelheid zodanig zijn dat de vlaggen redelijk recht (en ontplooid) en laag genoeg onder de heli hangen om te voorkomen dat, als er iets mis gaat, het geheel in de staartrotor terecht komt! Daarvoor wordt met een gewicht (circa 30 kilo, meer vlaggen, meer weerstand, meer gewicht) aan de haak gevlogen. Alle gebruikte vlaggen zijn voorbewerkt; de nylon koordlusjes zijn verwijderd en aan boven- en onderkant van de rugzijde is een musketonhaak gestikt. Op deze manier kunnen de vlaggen om de hoistkabel worden gehaakt. Door de onderste musketonhaak van de onderste vlag aan de hoist-haak te bevestigen en de bovenste musketonhaak aan de daarop volgende vlag te bevestigen, kan op deze manier een reeks van vlaggen aan elkaar worden bevestigd en langs de hoistkabel omhoog worden getrokken. Aan de bovenste vlag is een lijn bevestigd, welke vanuit de cabine door een crew lid wordt vastgehouden. De lengte van deze lijn bepaald uiteindelijk hoever de vlaggen onder de heli komen te hangen. Wanneer nu tijdens het uitlieren deze lijn strak komt, zullen de vlaggen, naarmate er verder wordt uitgelierd, zich ontplooien. Uiteraard wordt daarbij de juiste ceremoniële volgorde gehanteerd!

Bij het vliegen met vlaggen denkt men al snel aan feestelijke vliegdemonstraties, Open Dagen enzovoorts. Maar niet alleen voor het opluisteren van dergelijke festiviteiten wordt gevlogen met vlagvertoon. Ook  voor mindere feestelijke, meer ‘serieuze’ gebeurtenissen  kan worden gevlogen.  Sinds jaren een niet ongewoon verzoek is het uitstrooien van stoffelijke (as)resten van bekende luchtmachters bijvoorbeeld boven de Wadden- of Noordzee. Het uitstrooien van as is moeilijker dan het lijkt. Door de luchtwervelingen in de open deur ‘waait’ in een mum van tijd de lichte as uit de open urn, met alle gevolgen van dien…

De eerste maal dat het uitstrooien met de AB412 zou worden gedaan betrof het de as van een oud-vuurleider van Vlieland, welke enkele maanden tevoren aan een ongeneeslijke ziekte was overleden. Omdat het de eerste maal was dat dit met de 412 zou worden uitgevoerd, staken enkele ‘ervaren’ lieden de koppen bij elkaar. Besloten werd van het oude Alouette-procedure uit te gaan, met behulp van een gewone pvc-pijp van 12 centimeter doorsnede. Er werd een model bedacht, aangepast aan de cabine en het landingsgestel van de 412. Op een pijplengte van twee meter werd, zowel onder als boven, een bocht van 45 º geplaatst. Aan de bovenzijde werd nog eens een pijp van 20 centimeter bevestigd. Door een en ander onder de juiste hoek te zetten, ontstond een schenkpijpconstructie waarbij aan de binnenzijde van de (hoistoperator)deur, uit de luchtstroom dus, de as kon worden ingegoten. De uitstroom aan de onderzijde van de pijp kwam onder de floats uit en was naar achter gericht. Het geheel kon door de redder, staande op de skid, worden vastgehouden. Het nodige materiaal werd verzameld en toen iedereen tevreden was werd de gehele constructie aan elkaar gelijmd. Restte nog het uitproberen. Bedacht werd om dit met as uit de open haard te proberen om een en ander zo realistisch mogelijk te laten lijken.

Diezelfde middag nog waren zij in bezit van een beschuitbus met open haard as. Het werkte perfect…

Drie weken later was het zover. De nabestaanden, familie en oud-collega’s van de overleden vuurleider hadden zich op Vlieland opgesteld op de waarnemingstoren van Cornfield-range. Langzaam vloog de SAR-crew langs de toren en de SAR-mannen strooiden ‘eerbiedig’ de as uit boven de range. Na een wijde bocht kwamen zij nog een keer over; ditmaal met de Nederlandse driekleur wapperend onder de heli, hoistoperator en redder saluerend in de deuropening… Zo werd dezelfde procedure voor het anders zo feestelijk vlagvertoon gebruikt voor een serieuze as uitstrooiing en bewezen zij tevens een oude bekende plechtig de laatste eer…

(uit: “Boven de Wadden, dag en nacht…” door P.L. Schram)

1999vlaggepass

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *